Istoria sexualitatii. Japonia: Gheisele


Una din particularitatile Japoniei privitoare la istoria sexualitatii sunt gheisele, un fenomen nemaiantalnit in nici o alta epoca sau cultura a lumii.

Gheishele ca institutie au aparut in jurul anilor 1700, dar inca din istoria timpurie a Japoniei au existat femei “de tip gheisha”. Precursoarele gheishelor au fost Sabumka, dansatoare si cantarete invitate frecvent in cercurile aristocratice, iar mai apoi Shirabyoshi, femei din familii nobile, bine educate, care recitau balade pentru bani.
In 1589 a fost deschis un bordel in Kyoto, care apoi s-a extins spre a deveni primul cartier al placerilor din Japonia. Mai tarziu, in 1612, a fost creat un cartier al curtezanelor, si unul din proprietarii de bordel a avut o idee, anume de a aduna toate prostituatele si bordelurile in aceeasi zona. Dupa 1617 a fost asadar interzisa deschiderea bordelurilor in alte zone decat cele desemnate si in timp acest cartier a inceput sa fie elegant, cu propriile traditii si obiceiuri. S-au dezvoltat artele si cartierul placerilor a devenit un loc de refugiu pentru barbati. Multe din fiicele de samurai saraci deveneau prostituate datorita situatiei economice precare si asa se explica nivelul cultural inalt si eleganta curtezanelor acelor vremuri.

In cartierele placerilor existau mai multe categorii de curtezane: Tayuu, cele mai selecte, apoi Koshi- joro, Tsubone- joro, etc, pana la clasa cea mai de jos, Sancha- joro, prostituate care lucrau ilegal in baile publice. Tayuu erau foarte bine tratate, erau femei frumoase si culte si isi puteau permite sa respinga barbatii care nu le placeau.
In jurul anilor 1700 insa la Kyoto si Osaka a aparut o noua clasa de prostituate: geiko. Geiko au fost intial barbati care distrau nobilii, insa in 1661 o femeie a ales sa devina geiko si si-a luat numele de gheisha. Kikuya, prima femeie geiko a fost de fapt prima gheisha din istorie.

De atunci incolo gheishele au devenit o parte a traditiei japoneze. Fetele erau vandute de catre familiile lor pentru a deveni gheishe. In timp ele au ajuns sa fie promotoarele modei si culturii, si nu erau accesibile decat barbatilor bogati.

Gheishele locuiau in case numite okia, unde isi incepeau viata in pozitia de Shikomi, tanara ucenica, care lucra in casa pentru a-si plati datoriile. Datoria era considerata suma de bani pe care proprietara okiei (pentru ca si casele okia erau conduse tot de femei, nu de barbati) o platise familiei fetei la cumparare, impreuna cu banii investiti de ea pentru casa, masa, scoala si educatia fetei. In zilele noastre fetele care devin gheishe sunt de obicei fiicele altor gheishe sau proprietarelor de okia.

Pentru a deveni gheisha fata trebuia sa treaca prin mai multe etape. Ucenica gheisha se numea maiko, care pentru a deveni gheisha trebuia sa gaseasca o onesan, adica o gheisha mai varstnica care sa-i devina mentor, din aceeasi okia sau din alta. Avea loc un ritual prin care tanara maiko se lega de onesan intr-un loc public, dupa care maiko devenea un membru recunoscut al comunitatii gheisha, care insa un si-a finalizat inca pregatirea. Responsabilitatea onesan-ei era de a supraveghea pregatirea noii gheishe. Pentru a deveni gheisha maiko isi vindea virginitatea in cadrul ceremoniei mizuage, care era de obicei o licitatie.

Maiko erau usor de recunoscut din cauza particularitatilor in imbracaminte: un obi mult mai lung, kimono cu maneci foarte largi, guler de culoare rosie al kimono-ului de dedesubt. Coafura trecea prin 5 stadii diferite, in functie de nivelul de pregatire al fetei.
Kimono-ul gheishelor era mai sobru. Gheishele distrau barbatii in cadrul okiei si mai ales a caselor de ceai si erau (de altfel mai sunt si acum) specializate in muzica, dans, calgrafie, poezie, servitul bauturilor, aranjamente florale, moda, si mai ales arta conversatiei. De multe ori gheishele ajungeau sa aiba un patron care platea cele mai multe din cheltuielile sale, care erau considerabile

Posted in Istoria sexualitatii Tagged with: , , ,
%d bloggers like this: